Wednesday, August 20, 2008

Bosnia


Pale. Kubu kuat Radovan Karadzic. Sepanjang hari aku menjalankan operasi mengesan seterusnya menangkap Karadzic. Letih, penuh risiko dan mengundang cemuhan penduduk setempat. Cuma umur aku masih panjang. Kalau ketika itu penduduk pro Karadzic mahu membunuh aku menggunakan sniper memang amat mudah. Aku cuma dilindungi bullet proof jacket dan helmet. Berjalan kaki. Menyelongkar setiap inci bangunan di Pale. Kalau ada timing bomb di sebalik pintu-pintu bangunan tersebut. Wallahuaklam.


1998 hingga 2008. Sepuluh tahun barulah Karadzic berjaya ditangkap. Dan aku tak tahu sepanjang tempoh 10 tahun tersebut. Berita mengatakan beliau mendapat perlindungan CIA. Setelah Karadzic enggan mematuhi kehendak CIA, barulah beliau ditangkap dan bakal dihadap ke ICJ. Pelik namun hakikatnya.


Kita cuma boleh melihat senario politik dunia dari jauh. Siapa kita sementalahan jika sedang berada di rantau konflik......

No comments: