Friday, May 27, 2005

Aku Di Rantau Konflik Ini

9 Okt 2004. Pertama kali menjejak kaki di rantau konflik ini. Mindanao, Filipina - nama yang cukup sinonim dengan segala bentuk keganasan. Wilayah yang tak kunjung reda dilanda petaka.

Bumi yang menterjemahkan segala bentuk kekejaman. Rintihan mangsa kezaliman menjadi halwa telinga. Kediaman usang, jalan tak berturap, gerombolan tentera lengkap bersenjata, kanak-kanak berpakaian kusam, ibu tua menadah simpati, pemuda berkulit sawo matang dimamah mentari, kumpulan aristokrat berkereta mewah sentiasa menjadi panorama kehidupan. Rantau yang mampu mensandiwarakan segala skrip.

Di sini, aku terpaku sepi. Di sini aku semakin mengerti makna kehidupan. Makna keamanan. Makna kedamaian. Makna segala nilai murni yang hanya mampu dikecapi di negeri sendiri yang tercinta. Aku begitu kerdil dalam mengharungi alam manusia sebegini. Saban hari berita pembunuhan disulam konspirasi politik yang amat ngeri. Tiada ketentuan untuk meneroka masa depan. Dunia hanya untuk dikecapi hari ini. Esok ? Biar takdir menjadi neraca...

Jauh di rantau ini aku semakin mengerti makna kemerdekaan. Pengertian yang amat mendalam. Sedalam laut di Mariana Island.

Di sini, aku semakin rindu pada kampung halaman. Kampung yang tidak pernah mensajikan kehidupan hambar. Kampung yang permai lagi mendamaikan. Kampung yang semakin jauh aku tinggalkan. Kampung yang tidak tamak untuk turut bersaing mengejar kemewahan.....

Nun jauh di sini, aku semakin sayangkan negara tercinta. Negara yang perlu dipertahan. Negara yang ketandusan rintihan mangsa kezaliman. Justeru, buat teman-teman, genggamlah kemerdekaan ini. Jangan biarkan ia terlepas dari kita. Kelak, akan menadah tangan-tangan tua menagih simpati sesuap nasi.......


Salam rindu buat teman di Kg. Chinchin, Jasin, Melaka especially management of Kem Lambaian Danau, Tasik Tebat ( http://kemlambaiandanau.blogspot.com/)
- didiklah generasi muda agar menghargai erti kedamaian.

Image hosted by TinyPic.com

No comments: