Friday, April 27, 2007

Pilihan Raya Filipina 14 Mei 2007

Saban hari berita memaparkan keganasan pilihan raya Filipina yang akan diadakan pada 14 Mei 2007. Setakat ini hampir 20 orang telah terbunuh ( statistik tidak rasmi sehingga 25 Apr 2007) angkara keganasan pilihan raya. Angka ini dijangka meningkat menjelang bulan Mei nanti.


Di Malaysia, pilihan raya kecil DUN Ijuk turut akan diadakan. Namun, keadaannya jauh berbeza dengan di Filipina. Aku pernah mengalami sendiri semasa pilihan raya di Flipina pada tahun 2005 dan di Bosnia pada tahun 1998 dan 1999. Terlalu ganas,kejam dan penuh unsur unsur yang tidak dapat aku paparkan di sini. Nyawa pengundi amat murah. Calon yang kaya akan terus meraih majoriti.


Justeru, kita patut berterima kasih dengan kematangan rakyat Malaysia. Tidak pernah berlaku insiden yang mengorbankan nyawa tatkala pilihan raya diadakan. Itu tandanya kita semakin maju. Kita semakin berjaya menongkah polarisasi ideologi. Lantas, inilah yang perlu kita pertahankan. Kegagalan akan membawa segenap generasi ke jurang yang luas dan tidak berpenghujung.


Dan aku akan ke Selatan Filipina sekitar bulan Mei ini. Demi memantapkan lagi langkahku di rantau konflik tersebut...

No comments: