Wednesday, May 02, 2007

Banja Luka

Aku akan menulis kembali pengalaman di Banja Luka - wilayah Serb Bosnia. Wilayah yang terlalu banyak menjadi punca mengalirnya darah para muslim Bosnia. Wilayah yang aku harungi selama setahun di mana aku menetap di bandar Prnjavor sekitar 45 km dari Banja Luka. Selama setahun mengadaptasi diri dalam komuniti Serb. Aku akan perincikan segala pengalaman, sikap, mentaliti dan hala tuju bangsa Serb dalam entry yang akan datang. Hakikatnya, aku sengsara, gembira, derita, menangis dan ketawa bersama komuniti ini. Bangsa yang terlibat secara langsung dalam 2 perang dunia. Terkini, perang dunia ketiga yang berlaku di Balkan. Akan aku perincikan konflik tersebut, kewajaran penghapusan etnik serta keluhan dan luahan bangsa Serb. Begitu juga keegoan muslim Bosnia dan laungan meminta simpati dari kalangan sesama Islam setelah sekian lama hidup bertopangkan dunia.


Salam dari rantau konflik.

No comments: