Tuesday, September 04, 2007

Winter Di Bosnia

Terlalu azab untuk mengharungi musim salji di Bosnia. Memeritkan. Amat sejuk. Kulit habis menggelupas serta amat mudah mendapat selsema jika terlalu lama berada di luar rumah. Selsema pulak begitu lambat untuk sembuh. Bukan macam di tempat kita. Telan 2 biji panadol dengan air suam, selubung dalam selimut tebal. Lepas 1 jam kebah sikit. Di Bosnia, tuk nenek moyang panadaol pun tak jalan. Sebab itu, selsema adalah penyakit yang amat merbahaya di negara yang ada 4 musim. Dalam kebanyakan kes, perlu dimasukkan ke wad hospital.

Seperkara lagi, adalah amat merbahaya sekiranya berjalan di cucur bumbung sekitar bandar semasa musim salji tebal. Langkah sebaiknya ialah berjalan di kaki lima kedai (bawah bumbung). Satu peristiwa pernah berlaku kepada aku bilamana semasa aku berjalan di cucur bumbung kedai di Sarajevo, seketul salji beku sebesar lesung jatuh dari bumbung tersebut. Bunyinya amat kuat menghempas jalan. Aku baru je 2 langkah melalui kawasan terjatuhnya salji tersebut. Tak tahulah apa akan jadi jika ia menghempap kepala. Lebih parah dari dihempap 3 biji buah kelapa agaknya kerana salji beku tersebut mampat dan berat.

Atas faktor inilah kebanyakan bumbung rumah masyarakat di Bosnia amat curam selain tidak banyak anjung. Ini bagi mengelakkan salji membeku di atas bumbung yang mana kesannya boleh meruntuhkan bumbung tersebut. Dalam situasi konflik dan sukar ditambah pendapatan yang tidak seberapa, sekeping atap genting di sini seumpama harga seekor lembu jantan yang hendak disembelih untuk kenduri kahwin. Mahal.

Cuma yang murah ialah nyawa masyarakat Islam yang semakin pupus di bumi Balkan......

No comments: