Thursday, March 09, 2006

Aku Tua Dalam Perantauan

Tamat misi aku di Mindanao memang aku tak berapa kejap duduk di ofis. Ada saja assignment yang perlu diselesaikan. Dan sejak itu juga aku dah 4 kali berulang alik ke Manila dan juga Mindanao. Kemungkinan pada 23 Mac ini aku ke rantau konflik tersebut lagi. Tapi tak lama. Sekadar 3 malam.

Dalam kunjungan aku sebelum ini, keadaan masih tidak berubah. Masjid di Cotabato City yang saban Jumaat kukunjungi tetap muram. Permaidani merahnya pusam. Semerah dan sekelam darah masyarakat sini yang pernah mengalir ekoran konflik yang tak kunjung padam.

Staff aku menangis tatkala aku mengunjunginya. Aku dipeluknya erat. Anak kambing yang kuberi nama Siti Tamar sudah semakin besar. Kalau gadis mungkin dah boleh duduk atas loteng bila anak teruna mengunjungi rumah......

Sebenarnya, terlalu banyak yang ingin kuloretkan di sini. Tetapi buat sementara ini aku mulakan dengan entry yang serba ringkas. Serba kurang.

Apa yang tak kurang ialah 'aku semakin tua di dalam perantauan'.

No comments: