Friday, March 31, 2006

Balkan - I

Selama setahun aku menetap di sebuah bandar kecil bernama Prnjavor dalam daerah Banja Luka, Bosnia Herzegovina. Daerah Banja Luka dihuni oleh bangsa Serb dan amat sukar untuk menemui masyarakat Islam. Sementelahan aku seorang saja Melayu kat situ. Selama hampir setahun juga aku tidak berkesempatan sembahyang Jumaat. Darurat. Seingat aku cuma 3 kali aku berpeluang bersembahyang Jumaat. Itupun semasa kunjungan aku ke Sarajevo (hampir 4 jam perjalanan dari Prnjavor).


Di Prnjavor, aku menyewa sebuah rumah (fully furnished) dengan kadar Deutche Mark (DM) 500 (RM 1100) sebulan. Masak sendiri. Bagaimanapun, sewa tersebut termasuk dobi dan membasuh pinggan mangkuk yang dilakukan oleh Land Lady aku (seorang guru Bahasa Inggeris di sebuah sekolah rendah di Prnjavor), berambut blonde, berumur sekitar 40 an, heavy smoker. Sebenarnya, rumah land lady tersebut adalah 3 tingkat. Jadi, ground floor disewakan kepada aku. Beliau serta suami dan seorang anak lelaki berumur sekitar 16 tahun tinggal di tingkat 2 dan 3. Pintu untuk masuk ke rumah aku dibuat berasingan. So, kalau land lady nak masuk ke rumah aku, dia perlu keluar dari tingkat 2 dan turun ke ground floor.


Sebagai guru, land lady tersebut hanya berpendapatan sebanyak DM 90 (RM 200) sebulan. Dengan menyewakan rumahnya, beliau dianggap antara yang mewah di lorong kawasan perumahan tersebut.

No comments: