Friday, March 10, 2006

Debu Cotabato

Hanya sebulan selepas tamat tugas di Mindanao, aku ke sana semula. Hotel Estosan Garden, Cotabato City yang kusewa untuk 2 malam semakin berhabuk dan berdebu. Semakin murung. Aku tidak pasti debu yang senang dikesan itu berpunca dari usaha pembangunan atau dari daki-daki pemimpin yang korup. Bagaimanapun, ia tetap menjadi "the best hotel in town".

Aku tidak terasa asing untuk kembali semula di rantau konflik tersebut. Kebolehan sedikit untuk bertutur bahasa Tagalog aku gunakan sepenuhnya. Setakat satu dua ayat tu aku boleh memahaminya. Masalahnya, terlalu ramai orang di sini yang peramah. Sementelahan dia tahu aku orang Malaysia. Cakap cukup panjang. Langsung tak faham kerana berselang dengan dialek suku masing-masing seperti Maguindanao, Maranao dan Suluk. Aku hentam mengangguk aja. Kalau dia tohmah aku kacau anak dara diaorang pun aku akan mengangguk juga. Pasal tak faham. Dan aku harap tohmahan sedemikian tidak timbul. Dan sepatutnya tidak akan timbul...

Pengakhir perbualan terlontar kata-kata "walang pera", "maraming problema" - tak ada duit , terlalu banyak masalah. Dan aku terperangkap dalam simpati kepada mereka dan simpati kepada diri aku kerana kemungkinan akan ditipu....

No comments: