Friday, March 31, 2006

Ethnic Cleansing....

Jeneral Radko Mladic - Ketua Tentera Serb
Radovan Karadzic - Pemimpin Serb Di Bosnia Herzegovina








Sehari suntuk operasi tersebut. Namun, Radovan Karadzic gagal dikesan. Dan sepanjang operasi tersebut, nyawa aku sentiasa diancam masyarakat setempat. Bagi mengelak sebarang kejadian yang mungkin mengancam nyawa aku, aku sentiasa mengarahkan dua orang anggota tentera Perancis mengawal aku. Seperkara, anggota tantera Italy dan Perancis amat berdisiplin dan sentiasa memanggil aku "Sir". Bukan senang orang Melayu nak mengetuai orang putih. Ini sedikit sebanyak membanggakan aku. Dan mereka aku gunakan sepenuhnya. Pantang diarah. Mereka akan patuh tanpa banyak soal. Tak tahu pulak aku kalau setiap arahan aku tu mereka patuhi disebabkan mereka tak fasih berbahasa Inggeris. Ialah, kalau nak tanya aku balik mungkin memakan masa untuk memikirkan perkataan bahasa Inggeris. Jalan terbaik mengangguk sahaja dan terjah membuta tuli setiap bangunan. Mereka juga amat takut kepada arahan aku kerana selepas operasi tersebut aku dipertanggungjawabkan untuk menulis laporan penuh kepada Pemerintah Tentera United Nations di Bosnia. Justeru, sebarang tingkah laku dan rentak disiplin mereka turut kumuatkan ke dalam laporan tersebut.



No comments: