Saturday, August 18, 2007

Mengidam Nak Salji

Pernah kawan di Malaysia yang gian sangat nak rasa salji menelefon aku. "Tolonglah kalau kau balik nanti bawakan aku salji. Kalau mati nanti tak ler mata putih terbeliak". Mengidam nak pegang salji.....

Pada bulan Disember, aku kebetulan dapat cuti balik ke Malaysia. Masa tu memang tengah heavy winter di Bosnia. Untuk balik ke Malaysia aku perlu ke Lapangan Terbang Zagreb, Croatia iaitu 3 jam perjalanan dari Banja Luka. Di situlah satu satu lapangan terbang terdekat yang ada penerbangan MAS. MAS ketika itu menggunakan pesawat 777. Dari Zagreb akan ke Vienna, Austria untuk transit sebelum meneruskan penerbangan dengan pesawat yang sama terus ke KLIA. Penerbangan selama 12 jam.TAK BOLEH HISAP ROKOKKKKKK........

Aku memang sentiasa membawa termos kecil setiap kali melancung ke Eropah terutama semasa winter. Bukan apa. Termos tu boleh diisi air kopi panas buat memanaskan badan.

Di Lapangan Terbang Zagreb, aku teringat pesan kawan aku. Nak sangat pegang salji. Aku lantas ke kawasan lapang berhampiran sebuah taman berhampiran lapangan terbang. Termos aku keluarkan dari beg. Dengan kedua belah tangan, aku mengaut longgokan salji yang memutih di atas taman tersebut. Aku sumbat semampat mampatnya ke dalam termos. Biar banyak. Boleh buat cenderahati nanti. Bukan senang nak pegang salji......

Sesampainya di Malaysia, kawan aku dah sedia menanti di KLIA. "Mana salji ?" Itu soalan pertama terlontar dari mulutnya. Tanpa berlengah aku meneluarkan termos dan membukanya secara terbalik. Biar salji keluar. Lama aku menggegarkan termos tersebut. Hanya titik titik air yang menitis. Bila aku renung ke dalam termos, rupa rupanya salji tu dak jadi air batu kepal. Dah beku dalam termos. "Nah", aku menyuakan termos kepada kawan aku. Punyalah lama dia membelek ke dalam termos. Sekejap sekejap memasukkan jari. Termenung pulak lepas tu.
"Ohhhh, ni rupanya salji. Macam air batu kepal. Sejuk. Tak payah pergi Eropah pun boleh rasa salji. Pergi je kedai runcit. Masukkan tangan dalam peti sejuk jual ais krim. "Aku nak pegang salji yang macam dalam cerita orang putih tu. Yang baru gugur dari langit".

Aku pulak yang termenung. Terfikir selama ini kawan aku tak tahu ke salji tu sejuk. Salji tu air batu. Salji tu akan beku dalam bentuk ais.

Maka cuti aku di Malaysia banyak dihabiskan dengan menelan panadol. Pening kepala memikirkan macamana nanti nak bawa balik ke Malaysia salji (snow flakes) yang sebaru saja berguguran. Maklum lah. Kawan aku tu mengidam. Kalau perempuan mengidam aku tak heran. Ini jantan. Mengidam nak pegang salji.......

No comments: