Monday, August 13, 2007

Serbs Bangsa Ditindas ?

Sepanjang setahun di Bosnia, pelbagai reaksi aku perolehi. Rata rata orang Serbs menyatakan bahawa mereka sentiasa tidak mendapat keadilan sewajarnya terutama dunia Barat. Sejarah mereka sering diputar belitkan. Realitinya, orang Serbs menyatakan bahawa bangsa mereka lebih ramai dibunuh semasa Perang Dunia Ke 2 berbanding bangsa Yahudi. Kalau bangsa Yahudi dikatakan kehilangan 5 juta nyawa di tangan tentera Nazi, bangsa Serbs lebih sekali ganda. Samada betul atau tidak fakta tersebut bukanlah tanggungjawab aku untuk membuktikannya.


Namun, dari pergaulan aku dengan masyarakat setempat terutamanya golongan tua Serbs, rata rata mengesahkan hakikat tersebut. Walaupun bahasa Serbs/Bosnia aku tidak sefasih mana, tapi aku masih boleh memahami tutur kata mereka secara perlahan lahan. Dobro jutro (selamat pagi), molim (please), huala (terima kasih), racun (bil) dan segala bentuk bahasa pasar amat aku fahami. Pasal setiap hari aku akan ke pasar. Dan aku akan bercakap bahasa Serbs. Bolehlah juga. Taklah sampai nak beli kentang diaorang bungkuskan tomato..


Di sini, Bahasa Inggeris tidak mendapat tempat. Sama seperti kunjunganku ke Itali dan Perancis. Pening. Bagaimanapun, golongan muda agak liberal sikit. Mereka rela bertutur dalam Bahasa Inggeris walaupun sering mendapat jelingan tajam golongan veteran yang bersemangat 'Yugoslavia for Serbs". Ini ditambah perkataan cyrillics - sama macam perkataan Rusia.


Bangsa Serbs begitu bencikan Amerika. Aku bukan ada apa apa sentimen dalam perkara ini. Itulah hakikat. Tambahan pula Serbs beragama Kristian Orthodoks. Sama seagama dengan Rusia dan Greece. Golongan agama ini tidak mendapat tempat di Eropah Barat yang berfahaman Khatolik. Inilah antara faktor kenapa Croatia yang pernah bergabung di bawah Yugoslavia terselamat dari mendapat kesan yang parah dari konflik Bosnia. Pasal Croatia berpenganut Khatolik. Justeru, mereka diselamatkan oleh Eropah Barat lebih awal. Bosnia dan Serbs ? Biarkan...Mereka tiada tempat di hati Eropah Barat. Muslim dan Orthodoks.


Biar mereka kecundang dalam konflik. Biarkan Serbs ditindas.Biarkan Muslim hilang dari sejarah Bosnia.....

No comments: