Monday, August 27, 2007

Tiada Laut Di Banja Luka

Terlalu sukar untuk mendapatkan ikan laut yang segar di Banja Luka. Kerana Banja Luka tiada pantai. Jauh dari laut. Ikan ikan yang kerap dijual di pasar ialah ikan air tawar yang dibela di tasik tasik menggunakan jaring. Ikan trout, salmon. Tekak aku tidak berapa dapat menerimanya kerana terlalu berlemak. Amat tebal. Hanyir pulak tu. Maka hari hari aku terpaksa membeli sotong beku (frozen squid). Sotong yang diimpot dari Croatia dan Itali. Hanya itulah satu satunya seafood yang boleh diperolehi. Ada juga sejenis ikan laut yang dibekukan. Rupa seakan akan ikan kembong. Tapi tetap hanyir. Beras tidak menjadi masalah kerana banyak terjual beras wangi Thailand. Sekilo 2 Deutchsmark (DM) atau lebihkurang RM 5.00.


Itulah makanan yang aku masak untuk kesinambungan hidup di rantau konflik ini. Masak nasi menggunakan rice cooker yang dibawa dari Malaysia. Sotong digoreng dengan bawang. Kadang kadang tuna sardine buatan Hungary. Halal kot pasal ikan tak payah sembelih.....Kalau malas masak aku akan ke restoran berhampiran. Order fish and chips. Halal...Sampai tauke restoran tu dah kenal dan hafal order yang akan aku buat. Sama je.

No comments: