Monday, August 13, 2007

Banja Luka 1

Setiap kali ke Banja Luka, aku tidak akan melepaskan peluang untuk melihat Pliva River. Aliran sungai yang mengalir agak deras seolah olah ingin membasuh segala dosa yang pernah terhampar di tebingnya. Kehijauan. Hampir separuh alirannya akan beku tatkala musim salji dari bulan November hingga Mac. Amat indah. Pokok pokok pine dan weepping widow akan kaku dibalut salji yang membeku. Bak kristal.


Musim salji merupakan saat paling dibenci masyarakat di sini. Termasuk aku yang sejak kecil dibesarkan di bawah terik mentari bendang. Suhu kebiasaannya -10 Celcius. Kadang kadang -20 atau -25. Betapa derita dalam mengharungi tempoh tempoh sebegitu. Aku akan sentiasa memakai baju setebal 5 lapis. Under shirt, long john, warm shirt, normal dress dan jacket. Kalau tak akan mati kesejukan. Hampir sepanjang masa aku akan mengharung salji separas lutut bilamana melakukan lawatan di kampung kampung yang dipagari bukit bukau.


Sepanjang aku di Banja Luka, seramai 3 orang jiran aku mati kerana tidak apat menahan bahana kesejukan. Kesemuanya warga tua yang tinggal keseorangan. Puncanya ? Mereka amat miskin. Di sini semasa musim sejuk apa yang terpenting ialah bahan bakar untuk memanaskan rumah. Samada berbentuk elektrik mahupun kayu api yang dibakar di dalam stove. Tarif elektrik amat mahal. Begitu juga kayu api. Untuk mengharungi tempoh musim salji, sebuah rumah perlu membeli kayu api dengan kos RM 3000 ataupun Deutchmarks 1500. Dengan pendapatan isi rumah sekitar Deutchmarks 150 sebulan (RM 300), mampukah mereka membelinya ? Seperkara lagi, pokok untuk diguna sebagai kayu api tidak boleh ditebang sewenang wenangnya. Perlu ada permit khas. Dan hanya pokok pokok tertentu yang boleh diguna sebagai bahan bakar di dalam stove. Kalau kayu getah mungkin dalam tempoh 10 minit dah habis terbakar selain tidak panas. Justeru, mereka yang dhaif terpaksa mengharungi kesejukan siang dan malam. Sedih. Aku yang 24 jam sentiasa berdiang di depan stove pun tidak dapat menahan gigil kesejukan, inikan pula warga warga tua tersebut.

No comments: