Monday, January 18, 2010

Konflik Adalah Derai Tawa Mereka











Gempa bumi di Haiti menggamit aku untuk merenung sejenak liku-liku perjalanan di setiap kawasan konflik yang pernah kujejaki khususnya Balkan dan Mindanao.Serupa namun tak sama. Seiras namun tak sedondon. Hanya satu yang serupa, seiras dan sedondon - kelemahan kerajaan dan kemiskinan di segi ekonomi.


Haiti turut menghadapi kemelut politik dan keselamatan sekali gus menyebabkan wujudnya misi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Menyedihkan tatkala tidak ada satupun jentera berat yang boleh digunakan untuk menyelamatkan mangsa dari runtuhan bangunan. No komen... dah memang negara miskin. Orang tak mampu nak beli bulldozer, tractor dsbnya.


Bosnia. Tak boleh nak balik dan menghuni rumah sendiri. Pasal apa ? Orang lain dah rampas dengan cara mendudukinya secara haram. Tukar nama geran tanah dan rumah dengan memberi rasuah kepada pegawai Pejabat Tanah dan Local Government Unit. No komen - pasal negara tu baru lepas perang.


Mindanao. Tanah dirampas oleh imigran dari Pulau Luzon. Berlaku proses assimilisasi penduduk peribumi ke dalam kehidupan dan budaya penjajah. Sentiasa berlaku konflik ketenteraan dalam mendisiplinkan penduduk peribumi. Mundur serta teramat miskin.Munculnya pelbagai separatist group yang mempunyai aspirasi perjuangan yang tidak tetap. Berubah berdasarkan kepentingan pemimpin itu sendiri.No komen - pasal penduduk peribumi memang menolak pembangunan dan kemajuan. Alasan.. kemajuan menghampiri kekufuran.


Negara kita ? Aman, harmoni, kaya di segi ekonomi, berkerajaan yang baik serta sistem politik yang telus dan terbuka. Namun, segelintir yang amat impikan keadaan konflik. Tak boleh duduk selesa dengan keamanan dan keharmonian sedia ada. Hakikatnya, mereka-mereka ini tidak pernah merasai mahupun melihat sendiri keadaan negara jika dilanda huru hara. Maka, faktor kepentingan dan motif peribadi mengatasi maruah diri.


Justeru, mereka terlalu inginkan negara ini menghadapi konflik dan tragedi. Mungkin mudah nanti nak jual atau berniaga bulldozer dan tractor. Mudah nak berniaga senjata. Mudah nak jual tanah. Mudah nak jadi pemimpin.....


Mereka ini kerap berdusta dengan mengatakan terdengar hilai tawa rakyat di Haiti, Bosnia mahupun Mindanao. Realitinya, hanya sayup suara tangisan dan rintihan. Itupun tenggelam dek dentingan lagaan gelas wain pemimpin negara kuasa besar......

No comments: