Tuesday, January 26, 2010

Kekayaan Diraih Dari Derita



Dalam kegelisahan penduduk peribumi Mindanao mencari hala tuju kehidupan, satu syarikat dari negara kuasa besar dilaporkan sedang menjalankan usaha carigali minyak di Laut Sulu; 500 km di barat daya Manila dan 200 km di barat laut Pulau Tawi-Tawi. Kawasan tersebut yang mempunyai simpanan minyak yang agak besar turut dinamakan 'Sandakan Basin'. Dikatakan agak hampir dengan Sandakan. Projek menelan belanja USD 100 juta yang dijalankan secara usahasama dengan syarikat Filipina.


Bayangkan kekayaan Mindanao. Faktor kekayaan inilah yang menyebabkan Manila begitu bersungguh-sungguh untuk terus memonopolinya. Konflik dipercayai hanya sebahagian dari berpuluh-puluh agenda kerajaan bagi terus melebarkan cengkaman di rantau tersebut. Aku malas nak komen lebih lanjut. Kerana perkara ini agak sensitif dan bukan hak aku untuk memburukkan orang lain. Hanya satu yang aku harapkan. Perdamaian dan kekayaan yang ditemui ini akan dapat dirasai bersama oleh penduduk bangsamoro yang sejak sekian lama hidup dalam kesusahan. Biarlah rezeki yang terlimpah dek berkat doa para mujahid bangsa yang terkorban disebabkan perjuangan suci dapat diagih sama rata. Izinkanlah anak-anak bangsamoro untuk turut sama menimba ilmu sekaligus mampu bersaing dalam lapangan ekonomi Filipina. Izinkanlah anak-anak bangsamoro untuk turut sama menjamah nasib yang sentiasa diulit khabaran gembira. Cukuplah air mata mereka yang tertumpah selama ini ekoran kematian bapa dan ibu tercinta.Memadailah tidur mereka dihias cerita sengsara.


Misi damai yang semakin hampir untuk bertapak kembali di bumi Mindanao diharap akan menjadi titik tolak kepada terhapusnya derita bangsamoro....

No comments: