Monday, January 25, 2010

Janganlah Lakukan Kerosakan Di Rantau Ini

Aku begitu sedih dengan beberapa laman blog di tanah air yang begitu berani dan lantang menghina Institusi Raja Melayu. Khususnya dari blog " Aduka Taruna". Inilah minda generasi masa kini. Langsung tidak ada semangat jati diri. Terharunya, ia dari lidah orang melayu sendiri. Dari minda kaku dan kotor mereka. Begitu mudah terpengaruh dengan pelbagai propaganda dan kabar angin yang tidak diketahui kebenarannya. Begitu inginkan negara kita berada dalam satu situasi tidak menentu. Penuh dengan konflik kepimpinan, sosial, ekonomi dan terhapusnya integriti nasional. Tergamak mempersoalkan kelogikan kesinambungan Institusi Raja. Institusi yang dipertahankan dengan limpahan darah dan keringat datuk moyang kita sendiri. Darah dan keringat para pejuang melayu yang tulen setulennya. Darah Hang Tuah, Datuk Bahaman, Mat Kilau dan beribu lagi para pahlawan. Hatta, Hang Jebat sekalipun tidak marahkan Sultan Melaka. Dia cuma marahkan mereka yang iri hati kepada Hang Tuah. Sebab itu Hang Jebat tidak membunuh Sultan. Yang terbunuh cuma mereka yang rapat dengan Sultan Melaka. Kalau Hang Jebat masih hidup, aku yakin dia antara orang yang tetap mempertahankan Institusi Raja. Kerana itulah satu-satunya lambang perpaduan melayu.


Mindanao. Rantau konflik yang aku jelajahi selama setahun. Institusi Rajanya telah lama dihapuskan oleh Kerajaan Filipina disebabkan kedunguan bangsa sendiri. Kini raja-rajanya merempat dan sering berada di kawasan-kawasan awam (bus station, simpang jalan, pejabat-pejabat kerajaan) hanya untuk memberitahu masyarakat bahawa beliau adalah Raja Sulu. Lengkap dengan salasilah keturunan dan alat-alat kebesaran diRaja. Walhal rokokpun terpaksa minta sebatang dari aku. Beria-ia ajak minum kopi. Last-last aku juga yang kena bayar. Aku bangga kerena sekurang-kurang duit aku pernah dikeluarkan untuk belanja Raja minum. Inilah kehinaan yang mereka terima disebabkan bangsa sendiri yang tidak pernah hendak bersatu. Reaksi masyarakat ? "Orang gila".


Inilah agaknya yang diiginkan oleh generasi muda bangsa melayu. Akhirnya, bangsa sendiri diperkotak katik kerana institusi yang mampu menjadi pelindung dan penyatu sudah pupus. Sudah lenyap. Justeru jadilah manusia yang tidak membawa kerosakan walaupun kita tidak pernah menyumbang kepada keamanan dan kesejahteraan negara. Kasihanilah generasi-generasi akan datang yang berhak untuk hidup aman dan merdeka di tanah air sendiri. Biarlah mereka menghirup udara yang bebas dan segar dari adukan bau hanyir darah dan peledak senjatapi......Biarlah.


Kepada yang anti keamanan di negara kita. Aku alu-alukan agar terus jadi pemastautin tetap di Bosnia, Kosovo, Mindanao dan rantau konflik yang lain. Rasalah nikmat hidup di sana. Rasalah. Hahahahahah !!!!!!!!!!!!

No comments: