Thursday, January 14, 2010

'Siti Temar' Dah Jadi Nenek


Kerana kerinduan mendalam terhadap Mindanao, aku menelefon Tony, bekas staff pagi tadi. Agak panjang juga aku berbual dan tak tahulah berapa banyak kos panggilan yang terpaksa aku tanggung. Nak harap Tony call faham-faham aja lah.Maklumlah kat Mindanao mendung dan sentiasa 'hujan' setiap hari. 'Tak boleh nak pergi menoreh getah'.Kalau dia hantar sms pun pendek aja. Kalau panjang takut banyak guna 'meter' telefon kot.Pendek dan tak berapa padat. Terpaksa aku call balik untuk sahkan apa makna sms tersebut.Bila aku 'sound' tak berapa faham maksud sms dihantar, Tony beri alasan not feeling well. Pelik juga. Apa kena mengena 'tak berapa sihat' dengan pendeknya sesuatu sms. Inilah hakikat Mindanao. Terlalu banyak alasan. Ini tak termasuk tektik buat-buat nak pengsan terutama tukang masak setiap kali menjelang pertengahan bulan....Bila dapat gaji tak pulak nak pengsan.


Aku terus tanya Tony tentang perkembangan 'Siti Temar', anak kambing betina yang aku selamatkan setelah ibunya ditimpa kemalangan yang tak ngeri (pemilik kambing tu kata kemalangan tersebut amat mengerikan- Alasan untuk dapat wang pampasan lebih besar. Walhal, mendiang ibu 'Siti Temar' boleh berjalan setelah dilanggar. Tup-tup, esoknya pemilik kambing beritahu aku dah mati dah.Entah kat mana dia sorokkan malas aku nak siasat)
Tony memaklumkan sedikit sebanyak riwayat kehidupan 'Siti Temar'. Anak pertama ialah jantan dilahirkan pada 31 Ogos 2007. Dah berkahwin tetapi tak tahu berapa anak kerana anak-anaknya dijaga oleh isterinya (dah tentulah kambing orang lain). Anak kedua 'Siti Temar' ialah betina. Dah berkahwin dan kini mempunya 2 ekor anak. Dijaga oleh Tony. Anak ketiga 'Siti Temar' juga betina tetapi masih gadis sunti. Itupun dah banyak kambing jantan asyik lalu lalang depan rumah Tony.Jadi, hakikatnya 'Siti Temar' dah jadi nenek.


Aku tumpang bangga. Bangga kerana 'Siti Temar' mampu menghadapi segala trauma dan konflik diri sekaligus dapat meneruskan kelansungan hidup.Bangga kerana Tony mampu membela 'Siti Temar' dan generasinya (tak lama lagi kena jual lah tu).Bangga kerana kambing-kambing tersebut dapat terus bertahan dalam situasi di rantau konflik. Dan aku akan lebih berbangga sekiranya masyarakat di rantau tersebut termasuk Tony dapat keluar dari kepompong konflik yang tidak berkesudahan.


Cuma satu yang aku tak berapa nak bangga.Sms dari Tony makin lama makin rengkas dan pendek. Mungkin dia pun dah kena penyakit asyik pengsan masa taip sms......

No comments: