Friday, January 29, 2010

Sembahyang Jumaat Di Mindanao

Hari Jumaat. Teringat aku bilamana saban minggu akan menunaikan fardhu Jumaat di beberapa masjid sekitar Cotabato City dan Mindanao. Di Mindanao, suasana mereka yang ke masjid tidak seperti di negara kita. Berpakaian serba ringkas yang kebanyakannya seluar jean dan t-shirt. Taklah berkain pelikat (ada segelintir memakainya) mahupun berbaju melayu. Cukup ringkas. Tanpa songkok dan kopiah.


Kutbah disampai dalam bahasa Maguindanao / Suluk dan juga Tagalog. Juga agak ringkas. Aku cuma faham bila tiba bab doa di kutbah kedua. Tidak ada doa untuk pemimpin Islam kerana negara tersebut bukan menjadikan Islam sebagai agama rasmi.


Apa yang ingin dikongsi di sini ialah kawalan keselamatan di sekitar kawasan masjid. Terdapat lebih kurang 6 -7 orang anggota tentera (dah tentu bukan Islam pasal aku tak nampak pun dia orang bersembahyang walaupun selepas kawalan) yang menjaga keselamatan jemaah. Kerap berlaku serangan ke atas masjid oleh golongan anti Islam (militan Kristian) tatkala orang Islam sedang bersembahyang. Oleh itu, Kerajaan tempatan mengarahkan tentera agar membuat tugas kawalan semasa hari Jumaat.


Aku agak bimbang juga bila melihatkan kelengkapan anggota tentera yang berkawal. Lengkap dengan rifel M 16 dan grenande launcher. Buatnya diaorang tiba-tiba datang penyakit gila dan terus melepaskan tembakan membabi-buta ke dalam masjid ? Gerun aku nak memikirkannya. Tapi hati aku terpujuk kerana apa jua kemungkinan, aku akan mati syahid kerana sedang menunaikan fardhu Jumaat di dalam masjid. Mati syahid sebagaimana pejuang pemisah Islam di Selatan Filipina yang lain ekoran berjuang menegakkan agama Islam yang tercinta.


Di negara kita. Masyarakat Islam dapat menunaikan sembahyang Jumaat dengan tenang dan selamat. Tidak ada langsung sedikitpun rasa curiga dan was-was akan berlakunya serangan-serangan bersenjatapi oleh mereka yang anti Islam. Oleh itu bersyukurlah. Jangan kita hilangkan semua ketenangan tersebut. Janganlah setiap kali ke masjid sama seperti melangkah menuju rantau konflik.......

1 comment:

Effa Reisha said...

alhamdulillah negara kita aman dari kekejaman dan peperangan...kadang kita alpha tentang nikmat yang Allah berikan..kira beruntung lah sebab di lahirkan di negara yang makmur.