Thursday, August 04, 2005

Cari Masalah

Betul-betul aku ni cari masalah. Anak kambing aku malam tadi punyalah bising. Mengembek sepanjang malam. Tak boleh tidur aku dibuatnya. Mungkin sejuk pasal malam tadi hujan renyai sekitar tengah malam. Ataupun anak kambing tu beralih tempat tidur. Tak biasa. Sebelum ni menetap di kampung pendalaman. Sunyi. Sepi. Kat rumah aku kerap terdengar bunyi kenderaan. Ataupun dia risau. Fikir macam-macam. Dah jadi satu masalah pada aku pulak. Nak fikirkan soal dia. Iyalah. Nyawa. Walaupun binatang. Kesian.

Petang tadi aku suruh maid pergi beli puting getah sama susu. Nak beri anak kambing tu minum pakai botol. Tak payah pakai botol susu. Botol Coca-Cola dah kira ok.

Balik jer aku tenguk maid aku beli susu Anlene. Tin sedang. Harga Peso 250 (RM 17). Belek punya belek kat tepi tin susu tu aku tenguk 'For 55 years and above'. Aku pening. Anak kambing tu paling tua aku agak umur dia dalam 2 bulan. Nak beri minum susu Anlene. Untuk orang tua pulak tu. Orang tua yang berumur 55 tahun ke atas. Dah menopouse.

Silap aku juga bawa anak kambing tu balik. Bukan apa. Aku geram kena tipu (mungkin perasaan aku mengatakan begitu) dengan orang kampung pendalaman tu. Janji aku puas hati. Mungkin kalau aku dah cool sikit nanti, aku serahkan balik ke kampung tu. Biarlah anak kambing tu membesar dalam habitat yang aku rasa lebih sesuai dengan jiwa dia. Di sana dia tentu banyak kengkawan. Mungkin antara kambing sunti yang akan menjadi rebutan kambing-kambing jantan. Kalau kawin dan membiak kelak, biarlah generasinya menjadi rezeki golongan orang susah di kampung tersebut.

Cuma satu je aku bimbang pasal maid aku beri anak kambing tu minum susu Anlene untuk orang tua. Untuk 55 tahun ke atas. Mana tahu anak kambing tu awet muda je. Tak besar besar nanti. Kecik macam tu sampai tua. Cinoni je.

Lantaklah. Akupun malas nak beritahu maid aku pasal susu tu. Karang dia melatah. Lagi susah aku dibuatnya. Sampai tak boleh masak....

2 comments:

Unknown said...

Hmmm makin sedih pulak dok fikirkan nasib si anak kambing ittew. I think maybe it's better to give it to a farmer yg dah ada kambing kot.. tapi entahlah.. but tujuan suci murni u ols tuh, insyaAllah diberkati Allah

icam said...

I'm thinking of doing the same Lee. Maybe this weekend I have to go to that remote area again. Return the anak kambing to the owner.
You take care..bye