Friday, August 05, 2005

Manggis

Pagi ni maid aku balik dari pasar bawak manggis. Dia beli 3 kilo dengan harga Peso 30 (RM 2.10) sekilo. Agak mahal dibandingkan dengan taraf hidup masyarakat di sini. Akupun cubalah kupas 2 - 3 biji. Majoritinya dah keras sebelah. Dah matu. Mungkin buah manggis tu gugur dari pokok. Tidak digait masa masih 'darah ikan' sebagaimana yang biasa kita lakukan di tempat kita. Teragak punya pasal makan jelah.


Dua minggu sebelum ni kakak aku ada telefon beritahu manggis kat rumah arwah emak aku banyak betul. Kalau dapat dia minta aku balik cuti untuk merasa buah manggis tu. ????


All the way from here just to taste that manggis?. But, that a kasih saudara. Walaupun aku berada jauh, namun apa jua buah-buahan yang berbuah di tanah arwah emak bapak akan dimaklumkan. Mereka amat berharap agar aku dapat merasanya. Since I'm the youngest...


Hope our very knit relation will last forever. InsyaAllah.

1 comment:

Unknown said...

Hmm lamanya dah tak makan buah manggis.s.edapnyer..sampai memelh air liur nih :)
So, how's the trip to Manila..dah pi ke belum?
U ols nih kerja apa kat Mindanao nih? Dgn gomen, ek?