Wednesday, August 03, 2005

Terlanggar Kambing

Semalam aku memasuki sebuah kampung pendalaman di sini. Agak jauh dari jalan besar. Hampir 20 km. Melalui denai berlopak-lopak. Teruk. Macam 4X4 Adventure.

Berbual-bual sekejap dengan orang kampung. Lebihkurang orang dusun. Tak berapa faham cakap Tagalog. Nasib baik pemandu aku faham sikit bahasa diaorang. Akupun buat-buat faham jelah.

Masa nak balik, pemandu aku tak perasan ada kambing kat belakang kenderaan. Di sini, diaorang panggil kambing sama dengan bahasa kita. Kerbau pun sama juga (karabau). Apalagi, terlanggar kaki seekor ibu kambing. Taklah cedera parah aku tenguk. Tapi dekat 20 minit tak boleh bangun. Mungkin terperanjat tambahan pulak di kampung tersebut jarang dimasuki kereta. Yang aku pelik ngapalah kambing tu asyik berlegar je kat keliling kenderaan aku...

Bila dah boleh bangun kambing tu jalan terdengkot-dengkot. Ada anak kecik pulak tu. Tak lama lepas tu tuanpunya kambingpun sampai. Bercakap dengan pemandu aku. Aku buat-buat mengangguk. Satu habukpun tak faham.

Rupanya tuanpunya beritahu kambing tersebut akan mati malam karang. Mesti confirm punya. Tenguk cara kambing tu jalanpun dia dah tahu. ???. Allignment dah lari. Itu yang pemandu aku translatekan. Tapi aku tenguk kambing tu sihat jer. Anak dia siap boleh netek dengan dia lepas tu. Tuanpunya kambing juga beritahu lebih baik aku beli je kambing tu dengan anak dia sekali. Senang. Harga Peso 1,500 (RM 107). Aku malas nak pening kepala. Bayar Peso 1,500, beritahu tuanpunya kambing esok aku datang semula untuk jengah kambing tu.

Pagi tadi aku masuk semula ke kampung tersebut. Tenguk tinggal anak kambing tu je terkontang-kanting sekor. Tanya orang. Rupanya kambing yang kena langgar tuanpunya dia dah sembelih malam tadi. Dah nazak kata diaorang. Tak boleh tunggu lagi. TERPAKSA sembelih.....

Aku nak tergelakpun ada. Nak marahpun ada. Duit aku dah ler terbang RM 100. Bulu kambingpun tak nampak nih. Last-last aku peluk anak kambing yatim piatu tu (betina) bawak masuk kenderaan aku. Bawak balik rumah. Senang cerita. Biar maid aku bela. Mana tahu hilang latah dia nanti.

Petang tadi aku mandi cukup lama. Tak pernah lama macam ni. Ialah, bukan senang nak hilangkan bau kambing kat badan. Menyesal peluk anak kambing tu masa bawa masuk dalam kenderaan.

Sebelum makan malam, maid aku beritahu anak kambing tu nyonyot jari dia masa beri makan daun ubi kayu. So, aku joke dengan dia : give it a breast feeding. Maid aku jawab : I have no more milk sir. Old already. Lepas tu maid aku tanya perlu beri minum air ke anak kambing tu pasal dia tenguk kambing biasanya takut air. Soalan macam tu le yang aku lemah nak jawab. Tak tahulah panjang ke tidak umur anak kambing tu nanti.....Tak beri minum air.

Besok kenalah aku pergi beli botol susu sama susu Nespray. Selain tu nak fikir macamana nak bawa balik kambing tu ke Malaysia naik kapalterbang MAS nanti.......

Gambar Mendiang Ibu Kambing Dan Anaknya Yang Sempat
Aku Rakam Di Kamera Video Sebelum Dilanggar

Gambar Anak Kambing Yatim Piatu. Aku Bela Sekarang

Orang Kampung Pendalaman Tersebut

Orang Kampung Pendalaman Tersebut

No comments: