Wednesday, August 17, 2005

Walang Pera





















Dalam ramai ramai orang yang aku jumpa, semua akan bercakap perkara yang sama. Kesusahan hidup di rantau konflik ini. Di Filipina. Di Mindanao. Tiada kerja yang dapat menjamin masa depan. Ia bukan tempat untuk orang yang lemah. Yang baru bertatih untuk berjalan. Yang baru hendak menceburi lapangan perniagaan.


Di pusat membeli belah, gadis penjual / promoters hanya akan mengikat kontrak kerja selama 6 bulan sahaja. Lepas tu pekerja lain akan mengambil alih. Hanya selepas 6 bulan selepas itu barulah mereka layak untuk bekerja semula. Aku tak tahu samada itu arahan kerajaan atau sebaliknya. Yang pasti, tindakan ini bagi membolehkan semua orang mempunyai peluang untuk bekerja. Walaupun sementara.


So, bila jumpa aku dan tahu aku orang Malaysia, ayat pertama yang dikeluarkan oleh orang sini ialah walang trabajo, walang pera.....(tiada kerja, tiada duit).


Tak tahulah samada itu luahan sebenar atau hanya untuk menagih simpati. Dan yang penting aku bukan bertugas di Jabatan Kebajikan Masyarakat negara ini.............

1 comment:

Ungku Nor said...

abang ICAM, memang la abang bukan Wellfare kat sana, abang kan ADUN angkat kat sana..tehehe.
Take care bang.