Saturday, August 13, 2005

Manganda Babae ( Gadis Cantik )

Walaupun aku dah sedikit sebanyak memahami perkataan-perkataan mudah bahasa Tagalog, tapi adakalanya aku buat-buat bodoh. Buat tak faham nak sebut sesuatu perkataan. Itu yang membuat aku sering mengusik pemandu aku. Sometimes, this kind of joke make our relation
becomes so close. Very knit.

Semasa aku dalam kereta, melintas seorang gadis yang boleh dikategorikan sebagai cantik. Maklumlah, mix blood with Spanish. So, just to tease him, akupun terus bercakap dengan dia :
"I like to stay and work here, maraming manganda baboi".

Punyalah kuat dia ketawa. Terbahak-bahak. Siap pegang perut. Terlepas dua-dua belah tangan dari stereng kereta. Hampir kereta nak terbabas. Cukup lama hilaian ketawa dia.

Aku buat-buat bodoh. Mata tetap memandang ke depan. Mana tahu melintas pula gadis lain. Boleh aku gunakan ayat yang sama.

Setelah reda ketawanya, diapun memandang aku. Masih dalam keadaan senyum. "You know what is the meaning of maraming manganda baboi ?". Dia menyoal aku. Aku mengangkat bahu sambil menggeleng kepala. Buat-buat heran.

"Maraming manganda baboi mean so many beautiful pigs. You like to stay in Mindanao because there are so many beautiful pigs". Sekali lagi derai ketawa pemandu aku memecah cuping telinga. Sampai terkeluar airmata dia ketawa.

Memang aku tahu makna baboi tu. Dan memang aku tahu ayat tu akan menyebabkan aku ditertawakan. Maklumlah, suka duduk sini kerana banyak babi cantik. Pemandu aku ( beragama Iglesia Cristo; satu cabang dalam agama Kristian) juga tahu bahawa sebagai orang Islam, aku diharamkan memegang apatah lagi memakan babi.

Kan tak jauh bunyi babae (perempuan) dengan baboi. Tu yang buat dia yakin aku tersalah. Tak tahu makna baboi. Tak faham bahasa Tagalog. Sebab itu dia ketawa terbahak-bahak. Yang penting, pemandu aku amat gembira dengan 'kedunguan' aku.

Sekurang-kurangnya aku dapat membantu beliau melupakan buat sementara kesusahan dan keperitan hidup di rantau konflik ini....

GAMBAR HIASAN.
GADIS LUMAD (MASYARAKAT ASLI) SEMASA FESTIVAL T'NALAK

3 comments:

Keluarga Zulkarnain said...

Hihihihi...Baboi lain dengan babae ya Bang..??

Ungku Nor said...

Abang 'Orang',
takpe panggil pompuan kat sana 'Manganda Baboi', abang jangan panggil anoi camtu pulak..tehehe.

Unknown said...

How about lelaki kacak?

Kelakar! Mujur u ols tak accident! Thnk God!