Tuesday, August 23, 2005

Laga Kuda

Antara kuda yang akan terlibat dalam acara perlagaan


Ahli Jawatankuasa Penganjur Perlagaan

Seekor kuda jantan dibiarkan mengawan kuda betina. Manakala seekor lagi kuda jantan hanya melihat (rasa tercabar kejantanan)


Kuda jantan yang tak mengawan dilepaskan



Adegan kejar mengejar (potong stim)



Perlagaan yang ganas. Kuda jantan yang sedang mengawan agak agresif. Maklum ler...



Masih belum mengaku kalah


Kuda betina (putih) masih berkelibut kat situ. Buat perangsang



Kuda jantan yang sedang mengawan menang. Hadiah- melancung ke ladang jagung kat kampung tu. Balik balik berguni-guni jagung kat tengah belakang.

Semasa membuat field visit, aku terjumpa sekumpulan penduduk kampung yang sedang menjalankan acara laga kuda. Begitu ramai penduduk kampung yang menontonnya. Aku yang ketika itu di dalam kenderaan telah menyuruh pemandu berhenti bagi mengambil gambar acara tersebut. Pertama kali aku menonton laga kuda. Antara kuda jantan dengan jantan. Yalah, kalau kuda jantan dengan kuda betina dah jadi laga lain pulak....

Pelbagai perlagaan diadakan di rantau ini. Dari laga ayam, laga ikan dan terkini laga kuda. Dan sudah semestinya dalam perlagaan tersebut akan melibatkan unsur perjudian. Selain itu, manusia di sinipun dari spesis yang suka berlaga. Berlaga sesama sendiri. Itu sebab sentiasa dalam konflik. Tak pernah aman. Kegemaran mereka berlaga/berperang diperturunkan sepenuhnya kepada binatang binatang yang ada di sekeliling mereka. Biar darah pendekar sentiasa ada dalam ruang lingkup kehidupan mereka. Tapi itulah hakikatnya. Penduduk di rantau konflik ini memang suka terlibat dalam apa jua unsur yang berhubung kait dengan perlagaan.

No comments: