Monday, July 04, 2005

Keadaan Tidak Stabil

Hari Ahad. Aku tak pergi ke mana-mana. Mungkin petang akan ke pasar. Shopping barangan dapur. Harga barangan basah di pasar mungkin murah sikit dari negara kita. Murah dalam RM 2.00 - RM 3.00. Tapi dibanding dengan keadaan masyarakatnya, barangan di negara kita lebih murah. Rakyat negara kita majoritinya agak senang. Banyak kerja ditawarkan seperti kerja kilang. Terpulang mahu kerja atau tidak. Di sini rakyat ramai. Semua nak kerja. Masalahnya, kerja tak ada. Kilang tak ada. Ladang-ladang tak ada. Kuasa beli mereka amat lemah. Tiada duit. Justeru, barangan pasar amat mahal berdasar keadaan di sini.


Dalam kesusahan rakyatnya, situasi politik di sini pulak sedang bergolak. Pihak kerajaan dalam tempuh terdekat ni tidak akan dapat menumpukan perhatian ke arah pembangunan ekonomi. Terpaksa bergelut menangkis tohmahan dan tindakan-tindakan drastik pembangkang. Tunjuk perasaan demi tunjuk perasaan. Dan rakyat terus semakin dhaif. Tidak ada masa untuk memikirkan masalah tersebut. Yang perlu difikirkan ialah ada rezekikah mereka esok hari. Akan bernafaskah untuk seminggu ini. Jika tidak, di manakah mereka akan dikuburkan.....?

Image hosted by TinyPic.com
Kesan serangan bom.

Image hosted by TinyPic.com
Rumah musnah akibat serangan bom.

Image hosted by TinyPic.com
Rumah musnah akibat serangan bom. 3 penghuninya mati.

Image hosted by TinyPic.com
Budak ini sepatutnya sedang bersekolah Tingkatan 4.

Image hosted by TinyPic.com
High power weapon.

Image hosted by TinyPic.com
Lengkap bersenjata. Pergi menggadaikan nasib dan nyawa......


Gambar-gambar di atas adalah paparan semasa aku memasuki kubu kuat kumpulan pejuang di rantau konflik ini. Sebuah kawasan luas berpaya, sungai-sungai penuh buaya dan hutan pokok bakau. Seluas 40 ribu ekar. Di tengah-tengah rantau konflik ini. Hanya boleh dimasuki menerusi jalan air. Dengan berperahu. Pihak berkuasa di sinipun tidak dapat menembusi kubu ini. Sudah tentu akan membawa pulang mayat rakan-rakan. Begitu utuh dan penuh tempat-tempat persembunyian. Cuma serangan udara yang mampu dilakukan. Dan aku berjaya memasukinya. Kerana apa ? Kerana mereka mengenali aku. Kerana aku mampu memanipulasi kesusahan masyarakat kawasan tersebut. Mereka hanya mahukan simpati.

Mungkin dalam lawatan kali kedua nanti wajah-wajah tersebut sudah tiada lagi. Sudah mati bersama impian yang tidak menjadi realiti.....

1 comment:

icam said...

Budak Sekolah, they are separatist movement fighters. Kalau askar dan polis akan pakai uniform. Mereka adalah orang awam yang bersenjata. Nak pergi BERJUANG...