Wednesday, July 06, 2005

Timing Belt

Lagi satu cerita orang kat sini. Pasal staff (driver) aku juga. Pagi-pagi buta dah datang jumpa aku. Beritahu timing belt Pajero dah due. Dah wajib kena tukar. Kalau tak tukar nanti takut terputus tengah jalan. Enjin jem. Kena over haul.


Akupun tanpa banyak soal terus ke bengkel. Kebetulan kenderaan tu dah memang time nak tukar minyak hitam. Tukar minyak hitam, buat tune-up. Semuanya lebih kurang Peso 2,200 (RM 154.00). Lepas tu aku mula bertanya pada mekanik kos untuk tukar timing belt. Kalau local spare part lebihkurang Peso 1,950 (RM 138), upah mekanik Peso 1,500 (RM 135). Kalau original lebihkurang Peso 3,500 (RM 245) tak termasuk upah. Tak semahal mana berbanding negara kita.


Masa sibuk bertanya mekanik, staff aku mencelah. Beritahu 2 minggu lepas dia kirim dengan isterinya agar membeli alat ganti timing belt untuk vannya. Kebetulan masa tu isterinya hendak ke Davao yang mana spare-part kat bandar tersebut lebih murah berbanding Cotabato ini.

Nak tersilap (entah betul entah tidak) , isterinya terbeli timing belt untuk Pajero. Bukan untuk van. Langsung tak boleh pasang. Mahal pulak tu. Lebihkurang Peso 3,400. Jadinya, staff tersebut dengan penuh lemah lembut memujuk aku agar beli jer timing belt dari dia. Resit untuk aku claim tak menjadi masalah kerana dia boleh dapatkan. Patutlah sejak minggu lepas dia takutkan aku. Beritahu bahaya kalau timing belt tak tukar. Takut putus masa kereta tengah jalan.

Fikir punya fikir akupun ajak dia balik ke rumah dulu. Makan tengahari. Masa dia tengah makan aku pergi check bacaan odometer Pajero tu. Rupanya baru mencecah 61,234 km.

Akupun beritahu staff tu. ' No need to change the timing belt. The odometer reading is not even reach 80,000 km. We will change it when the reading is 80,000 - 100,000 km.' 'No need to change sir ? Halus je suara dia tanya aku balik. Macam tak berapa jelas. Tersekat kat kerongkong. Seolah suara orang tengah nazak.

Inilah orang sini. Tak berapa boleh dipercayai walaupun diaorang staff kita. Kerja sama kita. Dah jadi rakan kita. Apa yang diaorang buat lebih untuk kepentingan sendiri...

Yang aku pelik, staff ni nampak sesak je. Pokai. Nak beli rokok pun payah. Memanjang minta sebatang dari aku. Tiba-tiba dia gi beli timing belt yang tidak boleh pasang kat van dia. Mahal pulak tu. Peso 3,400. Kira sebulan gaji kat sini. Jadi aku buat kesimpulan jangan melibatkan diri dalam masalah dia nih. Entah dari mana dia dapat barang tu. Silap-silap barang curi.

Biarlah dia tunggu bacaan odometer tu jejak 100,000 km. Baru boleh tukar. Dan masa tu aku mungkin dah tamat tugas kat sini. Kat rantau konflik ini. Dah balik ke negara aku dah.

Bila aku jengah keluar, aku tenguk dia tengah belek enjin Pajero. Lepas tu tenguk kat dash board. Tiga empat kali ulang alik. Entah apa dia buat akupun tak tahu. Siap dengan kerut muka. Nampak betul-betul susah hati dengan bacaan odometer tu.

Entah-entah dia pusingkan bacaan odometer tu biar jadi angka 100,000!. Ataupun dia cuba kerat timing belt biar cepat genting. Boleh ganti !.

Aku malas nak fikir....

No comments: