Tuesday, July 05, 2005

Politik ! Politik !

Minggu lepas berita suami Presiden heboh dalam surat khabar. Meninggalkan negara untuk ke Amerika Syarikat. Tujuan ialah bagi mengelak keadaan lebih buruk jika terus berada di sini setelah dibabitkan dalam skandal judi. So, bagi memulihkan imej isterinya selain tidak mengganggu proses siasatan Kongres, eloklah keluar negara. Kira macam kes merajuklah nih. Berapa lama tak tahu. Bini siap menangis masa hantar kat airport. Mungkin pertemuan terakhir.

Lepas 5 hari keluar negara, tup-tup dah sampai balik kat airport. Pakai baju yang sama. Tie pun aku tenguk sama jer. Betul ke keluar negara ? Aku nak tergelak tenguk sandiwara begini. Tak sampai 5 hari dah balik. Masa nak pergi dulu betul-betul macam orang dulu-dulu nak pergi haji. Naik kapal laut. Berbulan-bulan tengah laut. Bawak periuk belanga. Bawak beras, lauk pauk. Entah hidup entah mati.

Pada aku wayang sebegini dah tak sepatutnya ditayangkan lagi. Umum dah bosan. Penuntun dah pupus !

Yang jelas, dia nak berlakun juga. Aku dah banyak kali menelah dalam entry terdahulu bahawa orang di sini cukup pandai berlakun. Betul telahanku. Namun lakunan yang ini gagal. Masa kat airport dia ingat orang ramai akan pujuk. Pujuk agar tidak meninggalkan negara. Meraung-raung tarik baju dia. Biar tak dapat masuk Departure Hall. Rupanya sorangpun tak ambil kisah. Orang buat tak tahu. Last-last terjengul balik.....

Ini politik sini. Macam-macam perkara pelik boleh terjadi. Mereka bangga mengaku amat matang dalam politik. Kematangan merekalah yang menyebabkan keadaan tidak pernah stabil. Kerap bertukar pemimpin. Bersengketa sesama mereka. Dan banyak lagi anasir negatif yang amat tidak adil jika aku dedahkan. Itu sebab aku tak suka politik. Kerana ia arena paling mudah ke arah penyalahgunaan kuasa - 'Absolute power corrupt absolutely'.

Di negara aku juga tersingkap beberapa perkembangan politik negatif. Nafsu serakah beberapa ahli politik. Itu hal mereka. Tabiat mereka. Segelintir dari mereka. Bukan semua kerana aku yakin ramai lagi ahli politik yang bersih. Yang jujur. Tidak tamak. Berjuang demi agama dan bangsa.

Jangan jadi seperti rantau konflik ini. Mereka terpaksa memperjuangkan maruah bangsa dan agama setelah ianya digadai oleh pemimpin terdahulu.......!!

No comments: