Thursday, June 30, 2005

Aku Dah Agak Dah

Musim-musim hujan ni nyamuk agak banyak. Melambak mati bila aku sembur dengan racun serangga. Ini yang membuat aku bimbang. Terpaksalah menelan pil Pansidar dan Chloroquine, dua jenis pil khusus untuk mengelak demam malaria. Sekurang-kurangnya antibodi nanti kuat sikit nak lawan penyakit tu.


Masa kat dapur selepas makan malam tadipun aku tenguk banyak betul nyamuk hinggap kat dinding. Kat kitchen cabinet. Nak sembur racun bahaya pulak pasal banyak makanan kat situ. Lalu perlahan-lahan aku bangun dan terus menamparnya. "Pang"..kuat bunyi tamparan aku tu. Maklumlah cabinet kayu. Serentak itu juga sebiji cawan turut ter"pang" dalam sink. Maid aku yang sedang membasuhnya terlepas dari pegangan kerana terperanjat. Terperanjat dengar bunyi aku tampar nyamuk. Hampir-hampir nak disusuli dengan latah. Baru nak start tapi terbantut oleh bersin. Maid aku terbersin kerana musim hujan ni mungkin mudah kena selsema. Terus tak jadi nak melatah. Postpone esok agaknya.


22 Jun tempuhari sebiji piring pecah. Terlepas dari tangan dia. Langsung tak terperanjat. Relax jer. Tak ada tanda nak melatah. Pasal hari tu dia dapat gaji. Ni pulak lebihkurang seminggu dapat gaji dah mula meragam balik. Asyik nak terperanjat dan melatah. Tampar nyamuk pun terperanjat. Pecah pulak sebiji cawan.


Entahlah. Akupun jadi bengong dibuatnya. Nak tukar maid lain bukan senang kerana dia ni dah pandai juga masak masakan melayu. Sedap dah dia masak. Hasil didikan aku. Tunjuk ajar aku.


Dan apa yang penting maid aku ni tak boleh dengar gurauan aku untuk cari maid lain. Dah nampak macam ada tanda tanda buat tektik nak pengsan. Bimbang juga kalau dia pengsan. Mana tahu pengsan terus tak bangun-bangun sampai ler ke tanah wakaf. Maklumlah dah tua. Siapa yang susah? Aku juga yang susah pasal takde orang nak masak nanti.


Orang di sini mampu buat apa saja demi kesinambungan hidup. Demi sesuap nasi. Cukup pandai berlakun dan mencetus mimik muka seribu rupa. Itu sebab industri filem dan hiburan di sini lebih maju dari negara kita. Pasal kalau babak pengsan diaorang akan pengsan betul betul. Babak mati akan mati betul betul. Apa nak heran. Di sini nyawa lebih murah dari sekilo ayam.


Yalah, kena buat betul betul. Bukan senang nak cari kerja di rantau konflik ni....

No comments: