Tuesday, June 21, 2005

Badan Rasa Nak Demam

Aku betul-betul rasa tak selesa sejak semalam. Badan sekejap rasa nak demam. Sekejap ok. Sekejap tu tak ok pulak. Mungkin kena hujan semalam. Hujan renyai. Jadi aku mengambil keputusan untuk tidur sepanjang hari. Pil Pansidar untuk mengelak demam malaria turut kutelan. Dua biji seminggu. Tak pernah miss.

Bila fikir pasal badan nak demam ni, ramai orang sini yang aku rasa mengalami masalah serupa.
Tapi hakikatnya aku memang betul rasa nak demam. Diaorang kat sini demam keturunan. Demam saka. Bila masuk 20 haribulan secara otomatik badan dah faham. Dah mula boleh demam. Macam meter minyak kereta bila jarum dah tunjuk huruf 'E'. Dah keluar lampu merah. Tanda tak boleh jalan jauh ler tuh.....

Maid aku pun pagi tadi nampak kendur semacam jer. Kalau biasa bila gaji langkah bukan main panjang. Penuh yakin. Siap hayun tangan macam orang tengah kawad. Hari ni langkah pendek-pendek. Tak berapa teratur. Berterabur. Demam ler tu agaknya. Aku malas nak tanya dia pasal apa. Bulan-bulan sebelum ni pun sama. Langkah dia akan berubah bila masuk 20 haribulan. Yang pasti gaji belum dapat. Aku tak ambil tahu pasal gaji dia kerana itu bukan masalah aku. Masalah kerajaan sini. Kerajaan sini yang bayar. Yang penting aku memang betul rasa nak demam. Cuma yang aku risau ialah untuk tempuh dua tiga hari nih dia akan masak asam pedas rasa masak lemak. Masak kari akan rasa masak singgang. Masak korma yang dia baru nak belajar mungkin akan rasa masak tomato.

Aku faham. Mungkin pasal badan dia tak sihat. Tekak pahit. Deria rasa kurang. Fikiran bercelaru. Maklumlah demam keturunan. Demam saka.

Jalan terbaik ialah aku duduk dalam bilik. Tidur. Tak payah terlalu kerap ke dapur. Takut maid aku terperanjat kalau aku terlanggar gelas atau pinggan nanti. Pasal dia mudah terperanjat dalam keadaan sebegini. Hinggalah dapat gaji barulah demam dan penyakit mudah terperanjat dia hilang. Hilang kejap sementara menunggu giliran demam dan mudah terperanjat akan datang - coming soon.

Kat negara aku tak tahulah ada atau tidak penyakit macam ni........


Image hosted by TinyPic.com

Image hosted by TinyPic.com
Budak ni sihat, tak demam.......

No comments: