Thursday, June 23, 2005

Lagi Pasal Maid Aku


Pukul 7.00 pagi aku dah keluar rumah. Keluar awal. Got something to do. Very urgent. Aku cuma sempat menjamah seteguk nescafe susu bersama sekeping pandisal - roti bun kalau bahasa kita. Tak berselera nak makan sejak dua tiga hari ni. Badan tak selesa. Malam nanti aku nak pergi ke farmasi Mercury Drug. Beli ubat demam. Di sini tak payah pergi jumpa doktor. Klinik di sini hanya periksa pesakit jer. Lepas tu doktor akan beri prescription. Pergi farmasi. Beli ubat kat sana. The best way might well aku terus pergi farmasi. Tak payah dua kali kerja.

Sampai rumah lebihkurang pukul 5.00 petang. Lapar betul. Tak lunch. Pergi ke dapur aku tenguk ada dua keping roti canai siap terhidang. Roti canai segera yang aku bawa dari Malaysia. Aku terus duduk kat meja makan. Maid aku tak lama lepas tu datang nak buatkan nescafe susu. Capai gelas. Capai piring. Entah macamana semasa nak tuang air panas, piring yang dia pegang terlepas. Jatuh atas simen. Pecah berkecai. Aku punya le terperanjat. Kuat betul bunyi kaca tu terhempas. Ingatkan bom ke. Maklumler duduk kat sini. Rantau konflik ni....

Yang peliknya maid aku langsung tak terperanjat. Tenang jer. Tak melatah. Dengan langkah penuh yakin pergi ambil penyapu. Sapu serpih kaca. Ehh, semalam aku mintak panadol tapi dia beri alkohol yang buat lap simen. Tegur sikit pasal silap hantar punyaler teruk dia punya melatah. Lebih 20 minit tak selesai melatah. Bahasa Tagalog. Bahasa Maguindanaoan. Padahal bukan ada apa-apa yang pecah. Hari nih confirmed piring pecah. Depan mata dia. Dari tangan dia. Berkecai. Langsung tak melatah ? Boleh senyum lagi ?

Akupun bertanya, "got your salary?". "Yes sir, during lunch time". Dia menjawab. Lancar. Macam baca skrip. Macam drama swasta kat tv tempat kita. Dah boleh agak jalan cerita......

Aku turut tumpang gembira. Gembira kerana maid aku dah dapat gaji. Gembira kerana mungkin penyakit latah dia pupus sekejap. Mungkin pupus paling lama 20 hari. Tak pe ler. Janji dia pulih sekejap. Taklah nanti dia akan bawakan aku alkohol bila mintak panadol. Sekurang-kurangnya langkah dia akan lebih yakin terutama bila nak lintas jalan. Akan toleh kanan kiri dulu. Tak terus menonong jer. Taklah terperanjat dan melatah bila hon jeepney berbunyi. Bukan apa. Kalau kena langgar kereta?

Siapa nak masakkan aku nanti?................



Image hosted by TinyPic.com
Kenderaan awam roda tiga

Image hosted by TinyPic.com
Buatnya maid aku melatah semasa melintas jalan nih.....

Image hosted by TinyPic.com
Menangis orang Jepun tenguk motosikal dah diubahsuai

Image hosted by TinyPic.com
Wajah anda ada di sini? Boleh jadi famous.

Image hosted by TinyPic.com
Betul ke 'The Best City Police Station' ?

No comments: