Monday, June 06, 2005

Kawan Aku

Hari Ahad. Aku banyak menghabiskan masa membaca surat khabar di rantau konflik ini. Selain menghadap komputer. Nak keluar terasa malas. Berserabut bandar di sini. Cuma satu yang buat aku sedikit bersemangat untuk ke bandar iaitu Al Nor Grocery. Kedai runcit yang saban kali akan kutempuhi. Kedai runcit yang sama dengan nama kakak aku.

Kenderaan pula tidak pernah mengikut aturan jalanraya. Parking sesuka hati. Nak membeluk tak pernah memberi isyarat. Tak beri signal. Takut bateri kereta cepat habis agaknya. Pasal nak jimat duit.

Waktu malampun tak pasang lampu. Pelik. Tapi itulah hakikatnya. Realitinya. Tak kena saman. Kalau di tempat kita dah tentu tak cukup tangan Polis Trafik nak keluarkan saman. Bertambah hasil kerajaan. Di sini tidak seperti tempat kita. Jarang berlaku kemalangan. Mungkin kereta di Malaysia lain dengan di sini. Atau mata orang di rantau konflik ini lebih terang dari penglihatan orang Malaysia. Entah.

Yang aku tahu di sini kawasan konflik. Kalau kemalangan akan maraklah konflik tersebut. Lagipun, di sini minyak kereta mahal. Kalau bawa laju banyaklah penggunaannya. Jadi, bawa perlahan. Basikalpun boleh potong. Pening kita dibuatnya.....

Sedang membelek mukasurat 2 akhbar Daily Inquirer, handphone aku berbunyi. Panggilan dari isteri aku. Ada kat kampung di Muar kerana bercuti sekolah. Kat rumah emak dan bapa dia. Juga rumah emak dan bapa mertua aku....

Beritahu hendak pergi ke Batu Pahat kerana bapa mertua aku nak beli TV. TV baru. Yang lama dah rosak. 'Pergilah'. Jawabku. 'Bawa kereta baik-baik.'

Terasa hilang sikit rindu bila dengar suara isteri. Suara bini. Suara orang rumah. Tapi bila di Malaysia malas pulak nak dengar suara dia. Kan elok masa aku bercuti dulu suruh isteri aku bercakap terus menerus selama 8 jam ke ? Biar aku dengar. Masa di rantau konflik ini taklah rindu sangat. 'Jangan marah Sayang, I gurau je ni....

Pasal beli TV dan beli membeli ni, teringat kat kawan aku. Kawan yang mempunyai cita-cita amat tinggi. Suami isteri yang begitu bersungguh-sungguh untuk memajukan diri. Begitu cekal. Begitu berani bersaing dalam dunia keusahawanan. Aku bangga. Bangga kerana kawan tu berasal dari sekolah yang sama dengan aku. Sekolah rendah dulu. Mungkin antara murid perempuan yang pernah aku ejek. Mungkin antara yang pernah kena baling dengan buah pine yang banyak bertaburan di sekolah aku. Mungkin pernah dibaling dengan buah Topi Jepun. Dipancut oleh air buah tulip (senjata paling bahaya masa tu - weapon of mass destruction). Mungkin antara murid perempuan yang paling dibenci kerana masa tu murid perempuan suka buat tocang pokok kelapa. Bertingkat-tingkat. Ada reben. Itu yang buat aku benci. Benci betul masa tu......

Seperti di rantau konflik ini. Mereka saling membenci. Cuma di sini kesudahannya adalah nyawa. Manakala di sekolah aku kesudahannya kena rotan oleh cikgu....Dan sehingga kini aku tidak pernah mengenali kawan itu.

Aku berdoa agar hasrat suami isteri tersebut akan termakbul. Semuga Allah akan membuka pintu rezekiNya untuk mereka. Mudah-mudahan.....

No comments: