Wednesday, June 08, 2005

Murahnya Nyawa Di Sini

Hari ini aku agak sibuk. Sibuk dengan kerja harian. Tidak seperti hari sebelumnya. Aku mendapat lapuran rantau konflik ini bermandi darah lagi. Dua orang terkorban oleh peluru yang begitu murah di sini. Murah seperti nyawa orangnya. Fakta-fakta kejadian perlu dikumpul untuk disusuli dengan satu lapuran menyeluruh. Setakat yang aku tahu, ia berpunca dari masalah traktor. Pembunuh marah kerana traktor milik seseorang yang sepatut membajak tanahnya telah mendahulukan tanah orang lain. Lalu dua orang saudara pemilik traktor ditembak. Pelik. Hanya kerana terlambat membajak. Hanya kerana traktor. Dan hanya kerana tanah sekangkang kera....Satu tindakan tidak bertamadun. Sesuai dengan rantau ini yang kerap dilabel 'lawless region'.

Selain kejadian sedemikian, satu perkara yang begitu dibanggakan ialah kejayaan rantau konflik ini menduduki tempat pertama dalam satu acara. Tempat pertama di dunia. Amat sukar peserta dari negara lain untuk menggugatnya. Apa lagi negara aku yang tercinta. Jangan mimpilah. Rantau ini berjaya menduduki tempat pertama dalam acara membunuh pemberita. Pemberita paling ramai dibunuh. Secara keseluruhan hampir 70 orang pemberita telah dibunuh oleh pembunuh upahan atau hired killer. Kalau di negara aku dah tentu pupus para pemberita. Syarikat akhbar akan ditutup. Mamak suratkhabar akan macam cacing kepanasan. Pasal income dah kurang. Tak ada peluang nak balik negeri tiap tahun.....

Jauh di rantau konflik ini keinsafanku semakin menebal. Inikah negeri yang ingin kita diami? Inikah kebebasan bersuara yang sering dilaung-laungkan? Kebebasan akhbar? Gaya hidup yang lebih condong ke arah Barat? Negeri yang tidak pernah menghargai nyawa rakyatnya. Nyawa yang dianggap murah......

Namun aku masih mampu tersenyum. 'Nyawa keluarga dan rakan tetap mahal di negaraku...........

No comments: