Tuesday, June 28, 2005

Presiden Minta Maaf

Pukul 7.00 malam tadi Presiden negara ni membuat pengumuman penting. Aku awal-awal lagi dah terpacak depan tv. Takut miss ucapan beliau. Ucapan amat penting yang dijangka akan dapat mengakhiri kemelut politik yang melanda negara ini sejak 3 minggu yang lepas. Kemelut yang mencetus beberapa tunjuk perasaan di bandaraya. Berkait rakaman percakapan telefon antara Presiden dengan Suruhanjaya Pilihanraya.


Muncul dengan wajah kosong. Mimik kesedihan penuh berharap. Presiden membuat pengakuan ada membuat panggilan telefon agar pihak Suruhanjaya Pilihanraya memastikan kemenangannya dalam Pilihanraya Presiden. Namun, panggilan itu dibuat setelah beliau pasti telah memenangi pilihanraya berdasar pengiraan undi awal. Jadi bagi memastikan agar tidak berlaku penipuan, beliau membuat panggilan tersebut...


Presiden seterusnya menyatakan perbuatan tersebut adalah demi kebaikan negara. Bagi menghindarkan penipuan dalam pilihanraya. Seribu kemaafan beliau pinta dari rakyat kerana dia tidak sedar perbuatannya adalah satu kesalahan. Penuh sayu. Hampir menitiskan airmata.
Kelemahannya cuma tak pakai baju koyak rabak masa dalam tv. Macam orang miskin di sini. Lagi mudah menarik simpati rakyat.


Ini politik. Di rantau konflik ini. Aku tak mahu nak komen. Kat negara aku juga terdengar berita seorang pemimpin kanan digantung keahlian parti kerana politik wang. Inipun aku tak boleh dan tak mahu nak komen. Kerana aku tak minat dan tidak suka politik. Aku tidak akan terlibat dalam politik.


Cuma apa yang perlu direnungkan ialah keadaan sesebuah negara yang akan lemah jika ahli politiknya lemah. Ahli politiknya korup. Ahli politiknya tidak mahu memperjuangkan bangsa. Menyalah gunakan kuasa.


Kemungkinan masalah inilah yang dihadapi di rantau konflik ini. Menyebabkan rakyatnya hidup menderita.


Janganlah keadaan ini berlaku di negara aku.

No comments: