Wednesday, June 22, 2005

Maid Yang Dah Pandai Melatah

Breakfast pagi tadi tak berapa ceria. Badan masih rasa sengal. Tekak terasa sakit. Kepala berpinar. Pening.

Aku minta panadol dengan maid. Dia bagi aku alkohol untuk lap lantai. Satu mangkuk. Terperanjat aku dibuatnya. Buang tebiat ke makcik nih. Nak buat apa dia bagi aku alkohol. Aku sound kat dia kerana aku minta panadol bukan alkohol. Dia punya latah. 20 minit tak berhenti. Latah dalam bahasa Tagalog. Pertama kali aku tenguk orang di rantau konflik nih melatah. Dia mencarut atau tidak masa melatah aku tak pasti kerana dalam bahasa sini. Mungkin ada terkeluar bahasa 18 SX macam yang biasa kita dengar kalau orang melayu melatah. Lantak ler. Yang aku heran bila pulak dia ni dah mula pandai melatah? Kalau tempat aku biasalah orang melayu melatah. Latah memang sinonim dengan orang melayu especially older age. Bangsa yang mudah beralah dan lembut. Kat sini masyarakatnya kasar. Payah nak kena sampuk penyakit latah. Aku semakin keliru.

Apa yang aku risau ialah penyakit melatah ni akan berjangkit kepada penduduk di rantau konflik ini. Tambahan pulak diaorang memang suka nak try penyakit-penyakit baru. Senang nak jadikan alasan terutama bila orang minta hutang. Boleh buat melatah. Lepas tu terduduk semput. Mata terkebil-kebil. Orangpun akan kasihan. Tak payah bayar hutang.....

Makin lama di sini makin banyak kerenah yang aku jumpa. Breakfast tadi kuhabiskan tanpa makan panadol. Maid aku tak dapat cari pasal tak selesai lagi melatah. Besok 22 Jun mungkin pulih ler segala penyakit dia kot. Pasal esok dia dapat gaji. Panadol kepada segala panadol........

No comments: