Friday, June 24, 2005

Sultan

Gambar-gambar berikut ialah antara personaliti yang mengaku sebagai waris Sultan yang berhak untuk bertakhta di rantau konflik ini. Menangis-nangis semasa berucap agar takhta beliau ehh Baginda dipulangkan balik. Berjurai-jurai airmata. Aku turut sayu mendengar rayuannya. Akupun rasa nak merayu kat orangramai. Pulangkanlah takhta Baginda tuh kalau jumpa kat mana-mana (hehehe!). Tengah duduk berucap boleh hisap rokok. Mana ada Sultan macam dia nih. Langgar protokol. Hisap rokok kat rumahlah. Bukan rumah, ehh istana. Ye tak?

Bercerita pasal Sultan nih, cuma satu jer aku risau. Bimbang. Takut sultan-sultan (ramai yang mengaku sultan!) kat rantau konflik ini zalim macam masa tok nenek moyang kita di bawah sistem feudal dulu. Macam Sultan Mahmud Mangkat Dijulang (aku baru lepas tenguk VCD cerita tuh). Belah perut perempuan mengidam nak makan nangka. Zalim ke Sultan Mahmud tu ?. Memang zalim tapi dalam kes ini aku tak salahkan Sultan Mahmud. Pasal nangka tu dia yang punya. Dari kebun raja. Kebun tu tanah dia. Dia beli ke atau tanah pusaka itu tak payah kita nak fikir... Yang bersalah ialah pekerja kebun raja. Kenapalah dia lalu depan rumah Laksamana Bentan (lakonan Nordin Ahmad) ?. Kan banyak lorong lain boleh lalu. Depan rumah kawan tu juga yang dia lalu. Lalulah ikut semak. Atau lalu belakang rumah Laksamana Bentan ke. Tak ler orang nampak. Ini tidak. Nak jugak lalu depan. Biar orang tahu dia kerja dengan raja. Biar orang nampak dia pikul nangka. Mentang-mentang masa tu nangka kebun lain tak berbuah. Dia eksyen ler tu. Langsung kena cukai dengan bini Laksamana Bentan. Pasal bini Laksamana Bentan mengidam. Aku rasa kalau pekerja kebun raja tu mintak izin dengan Sultan Mahmudpun akan dapat kebenaran. Ini tak. Terus je belah nangka tu. Nasib baik aku bukan sultan masa tu. Kalau tidak perut pekerja kebun raja tu aku belah sekali. Pasal mungkin dia juga ada makan buah-buahan lain. Makan durian ke. Kerana aku dengar durian dah musim dan gagat gugur di negara aku. Poskanlah ke sini sebiji dua ke...

Lantaklah. Yang penting kita orang melayu. Sistem Beraja itulah satu-satunya lambang melayu yang tinggal. Perlu dipertahan. Di sini? Ada raja. Ada sultan. Tak ada takhta ?

Pasal diaorang bukan orang melayu kot.....


Image hosted by TinyPic.com


Image hosted by TinyPic.com
Kesultanan Melaka dah tamat. Portugis
dah tawan Melaka masa nih....

Image hosted by TinyPic.com


Image hosted by TinyPic.com

No comments: