Saturday, June 25, 2005

Di Bengkel Kereta Sepanjang Hari

Pukul 9.00 pagi tadi aku dengan drebar dah terpacak kat bengkel kereta. Van nak kena servis. Tukar minyak hitam, oil filter dan gasket.

Bengkel agak besar. Penuh dengan kenderaan. Terpaksa tunggu hampir satu jam barulah tiba giliran van aku. Mekanik kebanyakannya masih muda. Masih budak-budak. Pakai seluar pendek. Berselipar jepun. Tak macam mekanik tempat kita. Smart semacam. Yang buat aku pening ialah ramai sangat yang berkelibut kat kereta. Semua pegang sepanar. Kerja satu apapun tak jalan. Kejap pergi tempat lain. Capai drebar skrew (screw driver). Ambil balik sepanar. Pergi dekat van aku. Jalan balik ke tempat lain. Ambi bolt dan nat. Buka tayar. Pam angin. Hisap rokok.

Sampai pukul 12.00 tengahari baru nak mula buang minyak kotor. Minyak enjin. Baru nak tukar oil filter. Aku tak boleh tunggu pasal hari ni hari Jumaat. Nak pergi sembahyang. Terpaksa minta tolong mekanik hantar aku balik ke rumah. Sembahyang dan makan tengahari. Drebar aku tunggu kat bengkel. Bukan apa. Takut van tuh kena sapu dek penyangak. Susah juga nak jawab dengan gomen kat sini.

Lebihkurang pukul 2.00 petang member tu telefon dari bengkel. Maklum kena repair fuel pump. Oklah. Terpaksa order benda tu dari kedai lain. Dan terpaksa tunggu mekanik yang khas untuk pasang benda tu. Mekanik lain tak tamat belajar lagi. Mekanik yang pakar ni hanya akan datang pukul 3.00 petang....

Pukul 3.00 petang aku dah ada semula kat bengkel. Terus mekanik tu minta duit dari aku. Nak pergi ke kedai spare-part. Nak beli dan pasang alat kat fuel pump. Aku hulur Peso 3,000 (RM 210). Tunggu punya tunggu pukul 6.30 petang baru mekanik tu sampai balik ke bengkel. Kata tak sampai satu jam. Aku punya ler nak marah. Tak boleh nak cakap. Nasib baik tempat orang....

Bila siap pasang fuel pump, timing enjin pulak lari. Dah macam bunyi enjin motobot. Terkial-kial mekanik yang dikata pakar tu ketatkan mana-mana skrew yang patut. Masih sumbang juga aku dengar. Hampir pukul 7.30 malam aku masih lagi kat bengkel. Beberapa staf kat bengkel tu terpaksa overtime dek kerana aku. Ataupun memang sengaja nak overtime dengan aku dijadikan scapegoat. Itu aku tak tahu. Hampir 6 orang kesemuanya. Walaupun mekanik yang bekerja sebenarnya hanya sorang.

Terlalu lama. Sehari suntuk kat sini. Terus aku pergi ke kaunter. Minta bil. Jumlah semua Peso 7,300 (RM 521). Terus bayar. Dan sekali lagi aku minta pekerja bengkel tu hantar aku balik rumah. Perasaan letih, lapar, geram, benci berbaur. Drebar kusuruh tunggu kat bengkel. Tunggu sampai van siap. Kalau tak siap tidur jer kat bengkel tuh. Pasal dia yang gatal sangat goda aku agar tukar semua barang.

Dan sampai masa nih drebar tuh tak balik lagi.... mungkin tidur kat bengkel agaknya.

Inilah masalah di sini. Di rantau konflik ini. Tak ada seorangpun yang boleh kita percayai. Aku boleh suruh drebar aku pergi sorang ke bengkel. Tapi penyudahnya? Bil akan menjadi dua kali ganda. Separuh akan masuk ke poketnya. Aku juga boleh tinggalkan van tu kat bengkel. Penyudahnya? Dengan enjin enjin van akan ditukar baru. Cat pun tukar lain.

Aku tak faham. Dan tak akan cuba hendak faham. Cuma yang aku tahu rantau ini berkonflik. Konflik ekoran tidak faham sesama mereka. Menyebabkan mereka tiada hala tuju. Sentiasa berfikiran untuk menipu. Tiada matlamat hidup. Kehilangan maruah dan harga diri. Sentiasa dihimpit kematian. Kerana nyawa tidak ada erti di sini. Hiduplah mereka dalam lingkungan survival of the fittest.......

Dan di negara aku? Generasi muda tidak pernah menyusuri kedhaifan hidup sebegini. Mereka lalai. Alpa. Kerana tiada teladan yang hendak mereka sempadani. Ekoran lahir mereka didodoi kemewahan. Kemewahan yang menyebabkan mereka turut kehilangan maruah diri. Hilang harga diri.

Mungkinkah generasiku akan turut senasib dengan masyarakat di rantau konflik ini?


Image hosted by TinyPic.com
Nak tukar minyak enjin kena buka tayar ?

Image hosted by TinyPic.com
Kenderaan awam yang dibaiki di bengkel

Image hosted by TinyPic.com
Nak buka skrew- 4 orang mekanik ?

Image hosted by TinyPic.com
Security kat sebelah bengkel. Macam jaga Bank
Negara.

Image hosted by TinyPic.com
Security bengkel kereta

Image hosted by TinyPic.com
Security- senjata adalah kuasa di rantau sini...

1 comment:

Kem Lambaian Danau said...

I giler citer pilipina nih. ari-ari menghadap astro, tengok.

i heran sebab orang-orang kaya sana pakai van jer walaupun mereka owner company besar-besar dan amatlah kaya-rayanya(dalm citer tuh la)

rupa-rupanya memang camtu ye ? main pakai van jer eh ?

tuan besar cam u pun pakai van jer eh ?

eh, 4WD tak de ker ?

pajero ker, freelander ker ?

-r-